Teras Piagam
Teras piagam ini ditujukan khas kepada setiap pelanggan yang berurusan dengan Hospital Sungai Buloh.
Kemudahan Untuk Pelanggan
-
Setiap pelanggan boleh mendapat perkhidmatan yang sewajarnya daripada hospital ini tanpa mengira umur , jantina , keturunan , agama atau taraf sosial ekonomi.
-
Setiap pelanggan yang ditakrifkan sebagai dalam keadaan kecemasan akan diberi perkhidmatan dengan segera.
Maklumat Perkhidmatan
-
Setiap pelanggan boleh mendapat penjelasan dan nasihat mengenai perkhidmatan yang diberikan kepadanya.
-
Setiap pelanggan boleh mendapat laporan mengenai perkhidmatan yang diterimanya secepat mungkin setelah membuat permohonan mengikut peraturan yang ditetapkan
-
Setiap pesakit berhak menolak sesuatu perawatan atas tanggungan sendiri.
-
Kerahsiaan maklumat pemeriksaan, siasatan dan perawatan bagi setiap pesakit adalah dijamin.
Hak Kebenaran
-
Semua pesakit akan diminta kebenaran sebelum sebarang prosidur dilakukan keatasnya ( Dalam hal kecemasan untuk menyelamatkan nyawa, pihak hospital akan menjalankan prosidur-prosidur tertentu dengan pengesahan dua orang pakar dan makluman Pengarah Hospital )
-
Prosidur-prosidur yang bertujuan penyelidikan memerlukan kebenaran bertulis dengan penjelasan terperinci.
Taraf Perkhidmatan
-
Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra, bertimbangrasa, hormat, bersopan-santun, jujur dan ikhlas tanpa sebarang diskriminasi
-
Setiap pelanggan akan diberi perkhidmatan sebaik mungkin secara professional.
-
Setiap pelanggan akan disediakan dengan kemudahan dan persekitaran yang bersih, selamat, sempurna dan mengikut keperluan klinikal
Pendidikan Kesihatan
-
Setiap pelanggan akan diberikan maklumat mengenai aspek-aspek penting dari segi rawatan kesihatan dan pencegahan penyakit.
Kewajipan Pelanggan
Untuk membolehkan Hospital Sungai Buloh melaksanakan Piagam ini dengan berkesan, pelanggan adalah berkewajipan untuk:
- Mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan
- Menjaga kesihatan dirinya dan masyarakat dengan mengamalkan cara hidup yang sihat
- Menggunakan kemudahan-kemudahan yang disediakan secara bertanggungjawab
- Memahami dan menghormati hak pemberi perkhidmatan dan pelanggan lain
- Memberi maklumat yang lengkap dan tepat yang diperlukan dalam mendapatkan perkhidmatan.