Fungsi Bahagian
Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah menggariskan fungsi utama Program Kesihatan Awam seperti berikut:
Fungsi 1: Pemantauan Dan Analisis Situasi Kesihatan
- Membuat penilaian kesihatan berkaitan dengan masalah kesihatan dalam komuniti dan kumpulan tertentu serta membuat semakan dan ulasan berkaitan dengan reten dan laporan berkala yang berkaitan.
- Membuat analisa tren penyakit berdasarkan sosiodemografi dan faktor predisposisi.
- Mengenalpasti masalah kesihatan serta membantu membuat rancangan bagi mengatasinya.
- Terlibat dalam mengenalpasti sumber dan aset dalam komuniti atau sektor lain (kerajaan dan bukan kerajaan) untuk meningkatkan penglibatan komuniti dalam pencegahan dan pengawalan penyakit.
- Menyedia dan menyebar maklumat di atas untuk kegunaan kakitangan atau orang awam menerusi pembelajaran berterusan (CME), laporan dan laman web.
Fungsi 2: Survelans epidemiologi, pencegahan dan pengawalan penyakit/masalah kesihatan awam
- Menjalankan pengawasan/survelans epidemiologi penyakit berjangkit dan/atau tidak berjangkit. Berfungsi sebagai pakar perubatan kesihatan awam dalam menjalankan survelan epidemiologi penyakit berjangkit atau tidak berjangkit.
- Pencarian kes, pencegahan dan pengawalan terhadap penyakit yang penting dalam kesihatan awam.
- Menyiasat, membuat diagnosis serta merawat kes semasa wabak.
- Menjalankan praktis klinikal dari segi nasihat, kaunseling dan pendidikan kesihatan mengenai kesihatan awam di klinik-klinik komuniti (klinik warga sihat, klinik berhenti merokok).
- Mencadang/melaksana mekanisme untuk memperbaiki sistem survelans serta pencegahan dan pengawalan penyakit.
Fungsi 3: Pembangunan Polisi dan Perancangan Dalam Kesihatan Awam
- Membantu membangun program atau projek yang merangkumi penggubalan dasar, perancangan dan pelaksanaan.
- Membantu perancangan dan pengurusan sumber bagi membangun program/projek dalam kesihatan awam.
- Membantu membangun strategi dan pelan untuk menyokong dan memelihara kesihatan awam.
Fungsi 4: Melaksanakan pengurusan strategik dalam sistem kesihatan
- Mencadangkan pengenalan atau perluasan skop perkhidmatan/aktiviti.
- Terlibat dalam usaha meningkatkan taraf kemudahan perkhidmatan kesihatan (peralatan, kepakaran, infrastruktur dll).
- Memantau, menilai dan memberi input teknikal ke atas Program Kepastian Kualiti (QAP).
- Bertindak secara kompeten dalam pengurusan bencana dan situasi kecemasan, jika ada.
Fungsi 5: Peraturan dan penguatkuasaan untuk memelihara kesihatan awam
- Membantu dalam pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang dan peraturan yang berkaitan.
- Membuat promosi berkaitan pematuhan kepada undang-undang dan peraturan yang berkaitan.
- Menyumbang input dalam kajian semula, mendraf atau mengemas-kini undang-undang dan peraturan yang berkaitan.
- Memantau, menilai dan memberi maklumbalas tentang pencapaian undang-undang dan peraturan yang berkaitan.
Fungsi 6: Pembangunan dan perancangan sumber manusia dalam kesihatan awam
- Menilai dan memantau keadaan semasa berkaitan sumber manusia berdasarkan kuantiti, kategori, kelayakan, kebolehan dan taburan kakitangan.
- Mengenalpasti dan mengunjurkan keperluan tenaga kerja berdasarkan kuantiti dan kualiti.
- Memastikan kakitangan memperolehi pengetahuan dan latihan yang mencukupi.
- Merancang dan melaksana latihan dalam perkhidmatan (in-service training) bagi tenaga kesihatan awam serta menggalakkan pendidikan profesional berterusan (continuing professional education).
- Memantau dan menilai kualiti dan kuantiti latihan/kursus yang dijalankan.
Fungsi 7: Promosi kesihatan dan penglibatan sosial
- Terlibat dalam merancang dan mengendali kempen atau aktiviti promosi kesihatan di peringkat kebangsaan, negeri atau daerah dalam meningkatkan kapasiti dan kebolehan masyarakat dalam mengurangkan risiko penyakit.
- Mempromosi perubahan gaya hidup di kalangan kumpulan berisiko tinggi serta melibatkan masyarakat dalam mempromosi perubahan gaya hidup semua peringkat masyarakat.
- Terlibat dalam jawatankuasa, mesyuarat atau aktiviti bagi menggalakkan kerjasama antara agensi-agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan juga individu-individu tertentu dalam memastikan program promosi kesihatan menjadi lebih efektif.
- Menyediakan maklumat dan pendidikan kesihatan pada peringkat komuniti melalui teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).
Fungsi 8: Memastikan kualiti perkhidmatan kesihatan kepada individu dan masyarakat
- Mengenalpasti indikator kualiti berdasarkan perkhidmatan kesihatan.
- Memberikan nasihat/input teknikal serta membantu melaksanakan mekanisme untuk menambahbaik kualiti yang berkaitan.
- Melaksanakan mekanisme penambahbaikan.
- Memantau dan menilai aktiviti inisiatif kualiti.
Fungsi 9: Penyelidikan, perkembangan dan pelaksanaan penyelesaian kesihatan awam yang inovatif
- Melakukan penyelidikan dan seterusnya menerbitkan laporan mengenai masalah kesihatan awam.
- Terlibat menggalakkan penglibatan kakitangan kesihatan awam dalam penyelidikan pada semua peringkat.
- Menyebarkan maklumat hasil kajian kepada agensi (kesihatan ataupun bukan kesihatan) melalui pelbagai saluran seperti penulisan dalam jurnal, persembahan dalam mesyuarat, seminar, persidangan dan sebagainya.
- Menggalakkan kerjasama dan pendekatan bersama antara agensi kesihatan dan organisasi lain untuk tujuan penyelidikan.